Vanliga frågor och svar

Vad är Smart Laddning?

Smart laddning är en tjänst som anpassar din elbilsladdning efter när elpriset är som lägst under dygnet. Effekten blir att du kan sänka din elkostnad och bidrar till att bibehålla stabilitet i elnätet.

Så kommer du igång med tjänsten Smart Laddning

För att tjänsterna ska fungera måste du stänga av eventuella optimeringstjänster från andra utrustningstillverkare.

För att aktivera smart laddning ansluter du din elbil och laddbox under fliken ”Styrning” i Jönköping Energi-appen. Om appen inte stödjer antingen din bil eller laddbox räcker det att ansluta en av dem för att använda tjänsten. Däremot rekommenderar vi att du ansluter båda enheterna för optimal styrning.

Efter anslutning är tjänsten i gång och ser till att bilen laddas upp helt till lägsta möjliga kostnad inför att det är dags att använda den.

Vad kostar tjänsten?

Smart Laddning är kostnadsfri för kunder som har Jönköping Energi som elhandlare.

Hur behandlar ni mina uppgifter?

Här kan du läsa mer om hur vi behandlar dina personuppgifter.

Minskar jag min elkostnad om jag inte har timpris?

Om du har rörligt pris eller fast pris minskar inte din elkostnad om du använder styrningstjänsten. Det beror på att din elkostnad inte baseras på när under dygnet du använder el. Däremot bidrar du både till att behålla balansen i elnätet och till att pressa elpriset på längre sikt. För att kunna påverka din elkostnad redan nu behöver du ha ett timpris-avtal.

Hur stänger jag av Smart Laddning?

Du stänger av den smarta laddningen i appen under fliken "Styrning"

Vilka inställningar rekommenderas för Smart Laddning?

Här beskriver vi några olika sätt du kan använda smart laddning på:

Anslut laddbox eller elbil

Smart laddning kan användas både via bilen och laddboxen. Om ditt bilmärke inte ännu stöds via appen kan du använda tjänsten via laddboxen eller tvärtom.

Anslut både laddbox och elbil

Om både din elbil och laddbox kan anslutas till appen rekommenderar vi att du i första hand använder tjänsten via bilen och i andra hand via laddboxen, inte båda samtidigt.

Anslut laddbox och flera elbilar

Om du har flera elbilar du vill ladda via samma laddbox rekommenderar vi att du använder tjänsten via laddboxen. När det är dags att ladda väljer du vilken bil som ska kopplas in under inställningar för laddbox i appen

Kan tjänsten skada min elbil eller laddbox?

Nej, tjänsten gör ingenting du inte själv kan göra via appen. Styrningen påverkar heller inte din garanti.

Måste jag ansluta både min elbil och min laddbox till tjänsten?

Nej, du kan använda tjänsten genom att bara ansluta din elbil eller laddbox. Däremot bör du ansluta båda för optimal styrning

Kan jag ansluta flera elfordon?

Ja, du kan ansluta flera elfordon och laddboxar.

Hur gör jag om jag har mer än en adress?

Du kan lägga till flera adresser i appen och registrera din laddbox på var och en av dem. Däremot går det bara att lägga till din bil på en av adresserna. När du byter adress behöver du därför koppla ifrån din bil från den första adressen och ansluta den till den andra.

Du kan också välja att enbart använda tjänsten via laddboxen.

Jag laddar min elbil på jobbet också. Kan tjänsten användas även där?

Nej, laddningen styrs endast när bilen laddas på den adress du har registrerat i appen.

Kommer mitt batteri alltid vara fullt?

Tjänsten ser till att din bil alltid laddas upp till den maximala laddningsgränsen som är angiven i bilens app. Saknas maximal laddningsgräns laddas bilen fullt.

Förutsättningen för att bilen ska ladda fullt, eller till vald nivå, är att det finns tillräckligt med timmar mellan att du ansluter bilen och din "smart laddning-starttid".

Min laddbox och elbil finns inte med i listan

Om din laddbox eller elbil inte visas i listan i appen beror det på att appen inte stödjer den än. Vi jobbar på att ansluta fler modeller, håll utkik!

Vilka krav finns för Smart Laddning?

• Bilen laddas alltid till minst 20 % (om du inte väljer något annat i appen). Orsaken är att bilen alltid ska ha batteri nog för en viss räckvidd.
• Besparingen måste vara mer än 5 % för att styrningen ska starta. Detta för att det är bättre för batterihälsan att ha en pågående laddning i stället för att pausa och starta "i onödan".
• Styrningen startar inte om det är för kort tid kvar på laddningen innan bilen är fulladdad, av föregående anledning.

Varför startade inte laddningen när den skulle?

Att laddningen inte startar korrekt kan bero på flera saker:

• Felaktiga inställningar – kontrollera att du har ställt in allt enligt rekommenderade inställningar.
• Bilen vill inte acceptera laddningen, till exempel på grund av att den har laddats ur och inte vaknar av att erbjudas ström.
• Tjänsten kan ha tappat kontakten med bilen och/eller laddstationen. Kontrollera att du har stabil internetanslutning.

Om du har kontrollerat ovanstående saker och problemet fortfarande kvarstår, hör av dig till kundservice så hjälper vi dig vidare.

Varför laddar min bil så tidigt eller på dyra timmar?

Att bilen laddar under dyra timmar kan bero på att flera saker:

• Tjänsten har fått fel information från biltillverkarens API så den tror att batteriet är fullt. Tjänsten stänger då inte av laddningen eftersom det helt enkelt inte finns någon anledning till det.
• Tjänsten tror att batterinivån är högre än den är i verkligheten.
• Tjänsten förväntar sig för låg laddningseffekt, vilket får den att tro att laddningen kommer att ta längre tid än den faktiskt gör. Detta kan bero på flera faktorer, beroende på typ av integration. För bilar beräknar vi laddeffekten baserat på återstående laddningstid och batterinivå och med laddboxar utgår vi från det rapporterade genomsnittet av tidigare laddsessioner. Oftast handlar det om att vi behöver återstående tid för att ladda fullt, eller så nära fullt som möjligt, eftersom det är tjänstens första prioritet

Även om Smart Laddning är aktiverat så börjar bilden ladda direkt. Varför?

Tjänsten kommunicerar med bilen 2-4 gånger per timme – därför kan bilen som längst hinna ladda i 30 minuter från inkoppling till att den pausar laddningen.

Om du stöter på problemet ofta ber vi dig kontakta kundservice.

Hur kan jag börja tvinga laddningen att sätta igång även om jag aktiverat Smart Laddning?

För att ladda utan styrning stänger du av tjänsten under ”Styrning” i appen. När du vill aktivera tjänsten igen startar du den på samma ställe.

Varför blir det avbrott i laddningen ibland?

Avbrott i laddningen kan bero på vilken lastbalansering du har. Enheter kan anslutas till din smarta mätare för att skydda dina huvudsäkringar från överbelastning genom att gradvis minska den tillgängliga laddningseffekten i din laddbox om belastningen blir för hög. Om du har lite utrymme kvar på dina säkringar kan lastbalanseraren ställa in effekten till under 6A, vilket är det minsta en bil behöver erbjudas från laddboxen för att kunna tillgodogöra sig strömmen.

 

Varför står det BETA i appen?

Tjänsten Smart laddning är under kontinuerlig utveckling med syftet att skapa en robust och tillförlitlig tjänst. Under utvecklingsfasen ser du BETA-stämpeln i appen. Tjänsten tillhandahålls i befintligt skick och kan innehålla tillfälliga brister och buggar. Detta kan dock medföra att tjänsten när som helst, med eller utan förvarning, kan förändras eller vara otillgänglig. Det kan också innebära att funktioner i tjänsten läggs till, tas bort eller förändras utan förberedande upplysning. Vi strävar efter att tjänsten ska vara tillgänglig i största möjliga mån och att informationen i tjänsten, t.ex. elpriser, ska vara korrekt, men att vi inte kan ta något ansvar om den inte skulle vara korrekt. För mer information, se användarvillkoren för tjänsten.
 

Hur ser det ut i appen?

Nedan ser du exempel från Jönköping Energis app och tjänsten smart laddning:

 Fordonsladdning_appen_1.png

 Fordonsladdning_appen_2.jpg

 

Ladda ner appen till iPhone

Du kan söka på Jönköping Energi i appstore eller använda länken här nedan.

Ladda ner appen till Android

Du kan söka på Jönköping Energi i Google Play eller använda länken här nedan.