Vanliga frågor och svar

Här har vi listat de vanligaste frågorna kring fordonsladdning för företag och BRF.

1. VAD KOMMER DET ATT KOSTA?

Priset beror på hur era förutsättningar för installation ser ut idag och om ni väljer Fordonsladdning Komfort- eller Komplett så kommer priset se olika ut. 

2. HUR LÅNG ÄR LEVERANSTIDEN PÅ EN LADDARE?

Leveranstiden för installation och driftsättning ligger mellan 12 - 14 veckor. Beroende på komplexiteten av siten och omfattningen av installationen kan tiden komma att minska eller öka. En projektledare är med er från start till driftsättning av er anläggning. 

3.  HUR MÅNGA ELBILAR KAN LADDAS SAMTIDIGT?

Det beror i huvudsak på hur snabbt ni vill kunna ladda era bilar, anläggningens kapacitet samt dess elkonsumtion. Våra laddboxar är kompatibla med OCPP och ladda upp till 22kW per uttag. Lastbalansering mellan uttagen ingår alltid och genom smart lastbalansering så kommer laddeffekten att optimeras med avseende på fastighetens momentana förbrukning och kapacitet.

4.  HUR MÅNGA LADDSTATIONER SKA VI INSTALLERA?

En bra början är att undersöka era förutsättningar (Infrastruktur, el, parkeringsytor) och vilka behov som finns inom de närmsta åren. Genomför en enkel förstudie och ta höjd för att behovet kan komma att öka. Vi hjälper er i processen och ser till att det byggs kostnadseffektivt och framtids säkrat redan från början.

5. KOMMER DEN SOM LADDAR FÅ BETALA FÖR SIN EGEN ELFÖRBRUKNING?

Ja, det kommer finnas individuell mätning på laddstationen vilket gör att varje enskild användare kommer få betala för sin användning. Ni sätter ett valfritt schablonbelopp som pris (kr/kWh). Jönköping Energi tar ingen andel av det priset.

6. BEHÖVER MAN FÖRMÅNSBESKATTA ELBILSLADDNING?

Ja, förmån av fritt drivmedel är en skattepliktig förmån, vilket också inkluderar elbilsladdning. Det effektivaste är därmed att användaren får betala för sin laddning. Under perioden 1 juli 2023 – 30 juni 2026 gäller en tillfällig skattefrihet för förmån av laddel på arbetsplatsen.

7.  HJÄLPER JÖNKÖPING ENERGI TILL MED BIDRAGSANSÖKAN TILL NATURVÅRDSVERKET? 

Ja, Jönköping Energi hjälper er gärna med bidragsansökan om ni önskar.

8. KAN VI TA IN REDAN EXISTERANDE ANLÄGGNINGAR SOM EN DEL AV ERBJUDANDET? 

Ja, under förutsättning att våra system kan hantera laddboxarna. Kontakta oss så ser vi över era laddboxar.

9.  VI ÄR EN SAMFÄLLIGHET, KAN VI BESTÄLLA LADDBOXAR?

Ja. Skicka in en intresseanmälan till oss så kontaktar någon av våra säljare er. 

10. FINNS DET TILLRÄCKLIGT MYCKET EFFEKT I MITT OMRÅDE FÖR ATT KUNNA INSTALLERA LADDARE?

Med ert godkännande jobbar vi med våra elnätsexpert från Jönköpings Energi nätbolag för att kartlägga vilka utrymmen som finns och hur vi kan skapa den effekt som behövs. Om utrymme inte finns i nätet så tittar vi på lösningar såsom batterier, solceller eller delning av effekt inom området. Vi jobbar också långsiktigt för att kartlägga var effektbehoven finns och planera våra elnätsinvesteringar i takt med elektrifieringen.

11. MITT FÖRETAG HAR BESTÄLLT ETT PAR ELEKTRISKA FORDON. HUR MÅNGA LADDARE BEHÖVER JAG?

Med hjälp av våra ingenjörer har behovsmodeller tagits fram. Tillsammans tittar vi på era nutida och framtida körmönster och räknar på hur många laddare och vilken effekt ni behöver för att täcka alla elektrifierade körsträckor. Vi tar i åtanke hur era körmönster kan komma att förändras när eventuella  investeringstunga elektriska fordon introduceras i flottan och vi rekommenderar då snabbladdning och nattladdning beroende på hur effekttopparna ser ut i just er fastighet.

12. FINNS DET ETT KRAV PÅ ATT VI HAR VÅR ELHANDEL VIA JÖNKÖPING ENERGI? 

Nej, det finns inget sådant krav.

13. TAR JÖNKÖPING ENERGI NÅGRA AVGIFTER AV DEN LADDADE VOLYMEN?

Nej, Jönköping Energi tar inga avgifter av den laddade volymen vid intern laddning. Hela intäkten från denna går oavkortat till ert företag/BRF. Vid publik laddning via betaloperatör utgår dock en transaktionsavgift på 6 % av laddbeloppet.

14. KAN VI VÄLJA LADDBOX FRÅN EN ANNAN LEVERANTÖR OCH ENDAST VÄLJA SERVICE OCH SUPPORT FRÅN JÖNKÖPING ENERGI?

Nej. De laddboxar som vi levererar har genomgått en certifiering och är kompatibla att kommunicera och styras via vår mjukvara. Skulle vi inte genomföra denna certifiering finns risken att vi inte kan styra och övervaka dem vilket har en mycket negativ inverkan vid hantering av driftstörningar, möjligheten att debitera, skapa debiteringsunderlag osv. Vi har dessutom inte möjlighet att samordna leveranser samt förbereda installation om hårdvaran kommer från annat logistiskt håll.

15. VAD FINNS DET FÖR BIDRAGSMÖJLIGHETER FÖR MIG ATT SÖKA NÄR JAG VILL INSTALLERA EN LADDARE FÖR MITT FÖRETAG?

Det finns olika stöd att söka, bland annat Klimatklivet och Ladda-bilen, beroende på om laddningen är för publik eller intern laddning med upp till 50 % stöd för er investering. Vi hjälper er med att välja rätt stöd och ombesörjer bidragsansökan om ni önskar.