Frågor och svar


Det kan vara många funderingar kring elmätarbytet och vi har försökt svara på de vanligaste frågorna.

Hur går elmätarbytet till?

Bor du i villa?

Är du villaägare sitter din elmätare oftast utvändigt på fasaden, men om du har din mätare inomhus kommer du att få ett brev med datum och tid för bytet. Denna tid kan ändras men vi är tacksamma om du kan hjälpa oss att komma in den bokade tiden.

Bor du i lägenhet?

Bor du i lägenhet sitter elmätaren oftast i din trappuppgång eller källaren. Det innebär att ingen behöver vara hemma när vi kommer och byter din elmätare.

Sitter elmätaren inne i din lägenhet kommer du att få ett brev med tid och datum för bytet. Denna tid kan ändras men vi är tacksamma om du kan hjälpa oss att komma in i lägenheten under den bokade tiden.

Hur bekräftar jag min tid?

Du kan bekräfta din tid genom att skicka sms, e-post eller ringa.

SMS: Skicka den kod som finns i ditt bokningsbrev till 12345678

E-post: matarbyte@jonkopingenergi.se

Telefon: 036-10 82 90 vardagar mellan kl. 8-10

Vad gör jag om min bokade tid inte fungerar?

Kontakta oss via e-post: matarbyte@jonkopingenergi.se
eller ring på 036-10 82 90 vardagar mellan kl. 8-10.

Hur lång tid tar bytet?

Ett elmätarbyte tar cirka 30 minuter minuter och det blir ett kortare strömavbrott på 10-20 minuter.

Vad händer om strömmen är på när ni byter elmätare?

Det blir samma effekt som vid ett strömavbrott, all el till hushållet bryts.

Måste jag vara hemma?

Så länge elmätaren är tillgänglig på utsidan behöver du inte vara hemma. Om elmätaren är inomhus hemma hos dig, behöver vi din hjälp med att komma åt elmätaren. I så fall behöver vi dina kontaktuppgifter.

Lämna kontaktuppgifter här.

Vad kostar elmätarbytet?

Det kostar ingenting extra att byta elmätare, utan det ingår i den elnätsavgift du redan betalar.

Hur vet jag att personen som knackar på är från Jönköping Energi?

All personal som arbetar hos oss ska kunna identifiera sig med vårt ID-kort. De har kläder från Jönköping Energi och kör i bilar som är uppmärkta med vår logga.

Kan ni även byta placering på min elmätare?

Tyvärr har vi endast möjlighet att byta elmätaren, inte flytta på den. Behöver du hjälp med att flytta den ska du själv kontakta en behörig elinstallatör.

Finns det några fördelar för mig som kund med elmätarbytet?

Med den nya elmätaren kan vi leverera en bättre service till dig som kund. Vi kommer till exempel veta direkt om det blir strömavbrott och kan agera snabbare för att se till att du får strömmen tillbaka.

Du kommer att få bättre förutsättningar att ta del av detaljerad information om din energianvändning. De nya elmätarna kommer mäta din elförbrukning per timme och kunna mäta både förbrukning och produktion från din anläggning.

Du får också tillgång till all den information som elmätaren registrerar genom att koppla upp dig mot en kundport, också kallad HAN-kontakt (Home Area Network). Den möjliggör för olika aktörer att utveckla nya produkter och tjänster för dig som kund. Som exempel kan tjänsten innebära automatisering av uppvärmningen i ditt hus eller laddning av din elbil för att det ska göras på det mest prisvärda och hållbara sättet. Porten är stängd men kan aktiveras av dig som kund genom beställning till Jönköping Energi när du ser att du har ett behov av den.