Snart rullar första elbussen i Jönköping


I december är det premiär för Jönköpings första elbusslinje.

– Den kommer att trafikera linje 17 mellan Strandängen och Asecs. Elbussen erbjuder en härlig komfort och vi har utrustat den med parkettgolv, en soffdel längst bak i bussen och LED-belysning under sätena. Det är extra komfort att åka elbuss, säger Charles Tholin, affärsutvecklare på Länstrafiken.

När Blixten Magasin träffar honom och trafikutvecklare David Lundberg på Asecs är bygget av den nya laddstationen på gång.
– Den kommer att placeras här vid entré B och elbussen får en speciell dockningsplats där den både släpper av resenärer och börjar ladda samtidigt. Laddtiden mellan varje tur är cirka 5–7 minuter och på varje laddning tar sig bussen tur och retur Strandängen, berättar David Lundberg.

Växande Strandängen

Jönköping Energi ansvarar för laddinfrastruktur och själva laddtjänsten. Innan det är klart måste elnätet förstärkas och en ny nätstation installeras i A6-området.
– Laddmöjligheterna är avgörande för att få en fungerande linje. Därför blev det extra bra att den blir just här på Asecs som ju redan tidigare är en viktig knutpunkt, säger Charles Tholin.

Det är sedan ingen tillfällighet att elbusslinjen tar sikte på just Strandängen:
– Ett område som växer kraftigt och är i behov av utökad turtäthet. Den närmast fördubblas med elbussen. Samarbetet mellan Jönköpings kommun, Asecs, Jönköping Energi, Länstrafiken och Keolis har verkligen varit positivt och utvecklande, säger Charles Tholin.

Energieffektiv

Länstrafiken har sedan tidigare erfarenheter från elhybrider som rullar i Nässjö och Värnamo.
– Det här blir första rena elbussen i länet. Med det följer mycket spännande ny teknik. Bland annat utvecklad energieffektivitet. Varje dörr öppnas separat till exempel för att minska behovet av uppvärmning under vintern och nedkylning sommartid inne i bussen.

Bussen har också smarta Geofencing-funktioner.
– Genom GPS-punkter kan vi till exempel styra bussens maxhastighet. Det kan ju till exempel användas vid hastighetsbegränsningar förbi skolor.

Bara Början

För Länstrafiken är det ett pilotprojekt för att lära sig mer om fördelarna med elbussarna.
– Jag är övertygad om att det här bara är början för elbussar i Jönköping, säger Charles.

Fördelar?
– En tystare miljö runt bussarna. Det gör till exempel att vi kan lägga hållplatser mycket tätare och närmare där folk bor. Stadsmiljön blir behagligare, säger Charles.
– Och tystare i bussen. Det förhöjer upplevelsen för resenären och våra chaufförer får en bättre arbetsmiljö. Elbussen går dessutom mjukare med färre vibrationer och vid varje laddning får våra chaufförer en naturlig paus.

Och då har ni inte nämnt miljöfördelarna?
– Vi tar ytterligare steg mot fossilfritt. Men den stora miljövinsten som vi kan bidra med är att fler åker kollektivt. Vi hoppas att elbussen kan göra det genom sin komfort, turtäthet och sträckning. Det är faktiskt en ny resupplevelse för alla att testa från och med december, säger David Lundberg.

Läs Blixten Magasin Företag

Fast eller rörligt elpris? Vad händer på energimarknaden just nu? Allt detta och lite till finns på Blixten Magasin Företag.

Läs Blixten Magasin Företag