Jönköping Energi: en utmaning för 60 studenter


Mellan den 8-10 april tävlade 15 lag med studenter från Jönköping University om en prispott på 130 000 kr där Jönköping Energi stod för utmaningen. Laget med namnet Footprints vann med sin idé om ett belöningssystem som gör det möjligt att kunden utifrån sin förbrukning av el, vatten och avfall kan göra förändringar till det bättre.

Innovation JU_DSC8954 600x400.jpg

Entrepreneurship Challenge, som tävlingen kallas, innebar att studenterna hade två dagar på sig att fram en affärsidé som sedan bedömdes av en jury. De bästa lagen i första omgången gick vidare till en Grand Finale, där lagen kämpade om en prispott innehållande 130 000 kr från Aktiestinsens fond.

Tävlingen är ett återkommande, årligt, inslag på Jönköping University och i år stod Jönköping Energi för utmaningen. Vi passade på att stämma av med Tobias Dahlberg, affärsutvecklare, som var ansvarig för E-Challenge för Jönköping Energis räkning.  

– I år valde vi på Jönköping Energi att delta och stå för själva tävlingsmomentet, det vill säga uppdraget som studenterna skulle lösa. Det handlar om att lyfta blicken och sätta lite extra fokus på innovations- och utvecklingsarbetet. Vi är nyfikna på vad duktiga studenter, som är på väg ut på arbetsmarknaden, har för syn på nya tjänster i en föränderlig värld och framtidssatsande bransch som vår, berättar Tobias Dahlberg.

E-challenge winners 2019 600x400.jpg

Vinnande laget

Det vinnande laget JE Footprint bestod av studenterna Lucas Rohlik, Marlene Schollweck, Anoop V M och Prince Johnson och fick motta en prischeck på 60.000 kr från Aktiestinsens fond.
– Förutom priset från Aktiestinsens fond kommer det vinnande laget få besöka Jönköping Energi och presentera sina tankar lite mer ingående för en större grupp på bolaget, fortsätter Tobias.

Tar vara på idéerna

– Vi kommer även gå igenom samtliga idéerna en vända till, det finns alltid små pusselbitar från varje idé som vi kan ta med oss till det vi redan arbetar med eller kommande projekt. E-challenge har bidragit till att vi fått ny input, nya tankebanor och inblick i vår framtida generations tankar om energimarknaden, fortsätter Tobias.

– Vi hoppas att studenterna tyckt att det varit en spännande tävling och att de känner sig nyfikna på vår bransch som något som de vill jobba med i framtiden, avslutar Tobias Dahlberg.

 

För mer inspirerande artiklar om hållbarhet och energi....

Läs hela Blixten Magasin Företag här