Coworking spaces: Kontoret 2.0 - personligt och hållbart


Kreativa, öppna mötesplatser. Flexibla skrivbordsplatser, generösa konferensutrymmen, samlingsrum som uppmuntrar till spontana möten och varför inte också en butik som ramar in? Blixten har kollat in den nya trenden med coworking spaces och besökt GRO36 och Friendly Corner. Slutsatsen är tydlig; kontorshotellet har uppgraderats: personligt, hållbart och anpassningsbart.

I de karaktäristiska tegelbyggnaderna på Tändsticksområdet tar Åsa Andreasson och Tinna Ahlander emot på Friendly Corner. Känslan är först att du kliver in i en inredningsbutik.
– Jag driver inredningsbyrån Kreativa Kvadrat så det här är mina arbetsverktyg. Perfekt att kunna sälja inredning också. Det ger liv i lokalen när sakerna säljs och nya får flytta in, säger hon.
Några steg in i de vackra stenvalven hittar du skrivbordsplatserna.
– Vi har totalt sex arbetsytor. Fyra är uthyrda just nu och en plats för dagshyra och en touchdown-plats för bara ett par timmar, berättar Tinna Ahlander, grafisk formgivare med egna bolaget Tinna Design.

191022 Coworking spaces - Åsa Andreasson och Tinna Ahlander 1330x900.jpg
På bild: Åsa Andreasson och Tinna Ahlander.

Kraft i nya kontakter

Alla som hyr kontorsplats har tillgång till konferensrummet med maffiga stenväggar.
– Det kan även utomstående hyra. Vi har märkt att läget nära stationen är attraktivt. Utanför traditionella kontorstider används lokalen för inredningskurser, event och föreläsningar.
– Konceptet innebär naturligt effektivt resursutnyttjande. Många verksamhetsinriktningar ger många nyttjandetimmar, säger Åsa.
En annan stor fördel som delningstanken för med sig är nätverkandet som uppstår.
– Nya möten, nya kontaktytor, nya samarbeten. Det finns en stor kraft i det, säger Tinna Ahlander.

Snälla själar

Idén att dela kontor är inte ny för Tinna och Åsa. Det gjorde de redan i tidigare lokaler vid Munksjön.
– Men det var när vi hittade den här lokalen som bitarna föll på plats på riktigt. Tändsticksområdet har en härlig kraft och vi märker att det finns en vilja att utveckla området bland alla som verkar här, säger Åsa.
– Friendly Corner ska vara en kreativ mötesplats där vi hjälper varandra, utvecklas och får nya idéer. Jag upplever att nya idéer får fart när jag får inblick i andra verksamheter, säger Tinna.
Vem vänder ni er till, hur ser målgruppen för den som ska hyra in sig på Friendly Corner ut?
– Vi gillar doers och snälla själar, skrattar Åsa.

191022 Coworking spaces - Emil Svensson 900x1330.jpg
På bild: Emil Svensson

Jönköping var redo

Vi tar oss upp till Rosenlund. Där har en del av Severins Möblers tidigare försäljningsyta förvandlats till coworking space i supermodern industriell stil av bland andra Emil Svensson och Oktay Cimen.
– Idén fick jag under jobb i Stockholm när jag under några månader satt på Sveriges största startup-hub. Det fascinerade mig hur duktiga människor aktivt sökte sig till den gemensamma miljön. Jag kände när jag vände hemåt att Jönköping var redo för det här. Och att vi hade möjlighet att forma det själva.
Efter ungefär två år med GRO36 ser Emil nu fyra tydliga huvudinriktningar:
– Basen är coworking – kontorsplatser. Antingen som fast skrivbord eller det som vi kallar Flex där du har tillgång till all vår service, men inget eget skrivbord utan tar en plats som är ledig. Nu håller vi också på att utveckla teamrum för 2–10 personer i egna stängda utrymmen.

Digital målgrupp

Event, Konferens och Studio kompletterar sedan konceptet.
– Seminarium, föreläsningar, kunskapsutbyte är viktigt för helheten. Sedan har vi konferens – där externa bolag bokar möten och konferenser i en inspirerande miljö. Vi erbjuder idag Foto- och filmstudio och kompletterar inom kort med Podd- och ljudstudio.
GRO36 har medvetet vänt sig till en kreativ målgrupp.
– Vi har valt en digital nisch. Vi tror att det ökar synergierna mellan företagen och människorna. Vi kan redan se tre helt nya bolag som startats av människor som träffats här. För att inte tala om alla gemensamma affärer för våra medlemmar.
I fullservicetanken ingår tillgång till alla gemensamma ytor, event, wifi och kommande cafédel och reception.
– Det är kostnadseffektivt för våra medlemmar. Vi delar på allting. Varje kvadratmeter blir på så sätt optimerad. Vi låser inte heller in någon i långa bindningstider. Det ska vara enkelt att skala upp eller ner din verksamhet.
Idag har GRO36 60–70 medlemmar. Och Emil är säker på tillväxt.
– Inom några år tror jag att vi är ett par tusen medlemmar. Då finns vi på fler platser i Jönköping, med ett par centrala faciliteter så att våra medlemmar kan välja arbetsplats just för dagen.

Mer skönläsning hittar du i Blixten Magasin Företag

LÄS MER