Bakom kulisserna när larmet går

Julafton klockan tre.
Kalle Anka och hans vänner går på. På spisen kokar gröten. Allt blir svart. Ingen ström. Du ser att hela kvarteret är mörkt.
– Vi har alltid beredskap. Alla dagar, alla timmar. När larmet går åker vi direkt till driftsledningen på Rosenlund. Via våra system lokaliserar vi felet och då står tre montörer redo att avhjälpa det i fält.
Tack vare kopplingspunkter i nätet kan vi snabbt ringa in felet och minimera tiderna som du som kund är utan ström, berättar driftschef Mats Javebrink.

Elnat-650x400.jpg

1. Larmet går om driftsstörning. Antingen via direktlarm, om det är ett omfattande fel, eller via felanmälan av dig som kund genom att ringa 036-10 82 70.

2. Driftsledningen som alltid har minst två personer i beredskap tar sig till Rosenlund och driftsledningscentralen. Där börjar arbetet med att ringa in var felet är. Samtidigt skickas de tre montörerna till det aktuella området för felet.

3. Genom att koppla in avdelning för avdelning i nätet ringas felet in. Det är den här processen som kan göra att din ström kommer och går några gånger innan den är helt tillbaka. Syftet är att så få som möjligt ska vara utan ström under reparationstiden.

4. Felet är lokaliserat och montörerna inleder arbetet med att avhjälpa det. I ett ständigt pågående arbete byts kablar, stationer med mera ut för att minimera riskerna för avbrott.

5. Allt är lagat och klart. På driftsledningen testas nätet och ser allt bra ut återgår beredskapsgänget till sina julfiranden. Lagom hemma tills gröten är klar.

Tips vid strömavbrott:

• Börja alltid med att kontrollera jordfelsbrytare och säkringar i din egen fastighet. Rör trömavbrottet hela eller delar av din fastighet kan felet ligga där och då kan vi inte hjälpa dig. Det är inte fel på nätet utan på elutrustning i din fastighet.

• Ser allt bra ut i säkringsskåpet titta dig omkring i kvarteret. Är det mörkt även hos grannarna och gatubelysning med mera? Då är det sannolikt ett större fel.

 

 

• Surfa in på jonkopingenergi.se. Där rapporterar vi löpande om aktuella driftstörningar. Finns det information om ditt område där behöver du inte göra något. Då är vi igång med felavhjälpning.

• Om det inte finns information på hemsidan. Ring 036-10 82 70 och gör felanmälan.

• Tänk på att inte öppna kyl och frys i onödan under strömavbrottet. Då håller de kylan längre. En frys håller kylan i upp till ett dygn om du inte öppnar dörren.

 

Mer om elnätet

Vårt elnät omfattar 300 mil och ger 53 000 kunder el och sträcker sig från Gränna/Visingsö i norr till Månsarp/Angeredshestra i söder.

Läs mer om elnätet

Blixten December

Beredskap för varma och ljusa helger.

Läs senaste numret av Blixten här