2019-03-11

Fler kunder väljer digital faktura – kampanj ger 30 000 kr till Givewatts

Under perioden december till februari har Jönköping Energi haft en kampanj för att få våra kunder att byta från pappersfaktura till ett digitalt fakturaaalternativ. Om kunden bytte till en digital faktura under kampanjperioden skulle Jönköping Energi skänka en peng till Givewatts.

I arbetet för ett hållbart samhälle vill vi minska antalet pappersfakturor. Det är ett sätt att bidra till minskad miljöpåverkan. Över 3500 kunder har under kampanjperioden bytt till pappersfaktura och bidragit till att Givewatts kommer att få 30 000 kronor. Givewatts är en organisation som köper in solenergilampor till bland annat Kenya och Tanzania för att underlätta studier för barn och ungdomar.

– I dagsläget har 55 procent av alla våra kunder ett digitalt fakturaalternativ (e-postfaktura, e-faktura eller Kivra) och det är vår förhoppning att siffran kommer att öka framöver, säger Jessica Alaniesse Karlsson, Marknad- och kommunikationschef på Jönköping Energi.

Donationen på 30 000 kronor har mottagits av Givewatts som distribuerar rena energilösningar i form av bl.a. solenergilampor till hushåll som saknar tillgång till elektricitet.

- Vi är väldigt glada över att Jönköping Energi bidragit till vårt viktiga arbete med att bygga gröna samhällen i området runt Victoriasjön i västra Kenya. Gåvan innebär att 60 familjer som idag saknar tillgång till elektricitet snart kommer ha solenergilampor i sina hem. Rent ljus bidrar till att barnen nu kan göra sina läxor på kvällen i betydligt hälsosammare luft. Dessutom sparar en familj pengar med solen som energikälla, istället för dyr och fossilbaserad fotogen, berättar Petter Claesson, en av personerna bakom GIVEWATTS.”

Kontakt vid frågor
Kommunikationsavdelningens presstelefon, 036-10 82 45